onsdag 2. juli 2014

Skal vi begynne å snakke om tiggerforbud?

Strekk din tro til 5000 kroner

Jeg kom over et brev forleden, hos en jeg kjenner som er kristen og støtter ulike kristne organisasjoner.
Dette kom fra visjon Norge som har en egen tv-kanal. Brevet så ut som det var håndskrevet og fortalte at organisasjonen var i stor krise og oppfordret vedkommende om å strekke sin tro til 5000 kroner for å støtte dem.
Da jeg søkte rundt på nettet fant jeg ut at dette fenomenet har pågått i mange år.
i 2009 hadde kanalen innteksrekord på 66 millioner kroner, og i 2010 75 millioner kroner.
I ett av disse brevene fra 2011 står det at de er i sin største krise noensinne.
Det lukter svidd. les mer om dette her
For mennesker som er dypt religiøse og har tiltro til disse organisasjonene så er det superlett og bruke bibelen som argument for å gi bort pengene dine. Man kommer ikke inn i himmelen med gods og gull.
Jeg vet dette er et utbredt fenomen, og at det kan utvikle seg til et problem for mange. Og det er ikke bare visjon Norge som benytter seg av slike metoder, det finnes en haug med organisasjoner, og det kan vel hende at noen faktisk gjør noe bra for noen, det er ikke der problemet ligger. Men når mange organisasjoner bruker virkemidler og spiller på tro og dårlig samvittighet hos mennesker som har vanskelig for å si nei, da går det fort utover livssituasjonen til den som gir og gir.
Jeg ville bare belyse dette temaet og håper flere kan være våkne, og kanskje hjelpe og veilede andre som ikke har kunnskap om dette.


1 kommentar:

  1. Dette viser at det kun er til å opprettholde sin egen livssituasjon og sitt eget virke som er hensikten. Det er altså kort og godt svindel.

    SvarSlett