onsdag 2. mars 2011

Mat og helse

etter å ha vært på foredrag om en helsesjokolade, noe som var fasinerende og spennende, og etter å ha få målt elasistiteten i blodårene mine, og fått bekeftet at jeg har helse som en taek won do-utøver sånn sirka;
Så er jeg inspirert!
Innimellom glemmer jeg viktigheten av et godt kosthold, og man legger til seg uvaner og mindre heldig kosthold.
med det mener jeg for min del å spise mye bearbeidet mat, mat med lite næringsinnhold, mye sukker og lite "prana" som man kaller det i India.   "prana" betyr livskraft.

Mange fnyser litt av meg og sukker "åh du er alltid så sunn du!", og bretter frem sin egen dårlige samvittighet og duller med sin rett til å spise sjokolade, drikke kaffe og alkohol.
Jeg har ingen som helst glede av å gi andre dårlig samvittighet, tvert i mot kan jeg spise ekstra mye sjokolade i sympati...det unnskylder jeg meg med i alle fall.

uansett; bakgrunnen for min sunnhetsglede er; jeg har vært på "den andre siden"... ikke der hvor åndene befinner seg altså, men på den motsatte siden av sunnheten.
jeg var stor-røyker og hadde et veldig usunt kosthold. Siden jeg er veldig tynn, forsøkte jeg å legge på meg ved å bruke mye smør, fløte, sukker etc. uten hell. istedet påvirket det kroppen på andre måter. Jeg var mye trøtt og slapp.
Når jeg da endelig kom " ut av røyken ", var det en stor lettelse for meg.
Det hadde så stor innvirkning på helsen, at det inspirerte til videre utforskning av sunn livsstil.

Så jeg trålet helsekostbutikkene, prøvde ut ulike kosttilskudd, matoppskrifter, urte-te osv.
og det er utrolig deilig når man har god energi, kjenner at man fungerer, har det godt i kroppen sin.
Det er tross alt denne kroppen jeg har fått utdelt som bolig for en stakket stund, og den trenger drifstoff og godt stell.

Jeg har lært meg at det å snu uvaner ikke er noe problem; man kan bare gjøre det; faktisk. Mange tror det er vanskelig, eller annerledes for andre, eller...ja man kan ha tusen og en forklaringer,
 men man har alltid et valg. tingen er at man bruker så mye energi på å diskutere, tvile, kjenne på angsten i forhold til å slutte med noe eller det å forandre seg; at det bare blir slitsomt og man må fortsette som før. Istedet for å være nysgjerrig, glede seg over å finne ut av nye ting, kjenne positive forandringer i kropp og sinn, og glede seg over å ta selvstendige og sunne valg, istedet for å følge gamle opptråkkede løyper.
Men dette var ikke ment som en kritikk mot folks valg, heller en inspiriasjon.
Alle har et valg, og det er viktig å respektere hverandres.

Så nå skal jeg ta enda litt bedre vare på meg selv. Jeg skal gjøre mitt beste.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar