mandag 9. juni 2014

Verdens beste brød

denne oppskriften fant jeg på Helios for flere år siden, og ble forelsket i den.
Det blir kompakte brød som ikke drysser så mye, og grunnen til at det er så sunnt og at du får store muskler av det er i følge min venninde Hjertrud fordi du må ta i litt ekstra med brødkniven når det skal skjæres opp.

Dette brødet er det nesten ikke gjær i, bare fem gram. Derfor må det heve lenge. jeg pleier å la det stå over natta.
Denne gangen ble deigen veldig løs så det var ikke så lett å elte den, så jeg måtte bare helle oppi deigen i formene og ta litt vann på fingrene og forme brødet nedi formen.

Her kommer oppskriften

1 kg  4-korns bakemel
1 kg  siktet spelt eller siktet hvete
200 g  havregryn, små
2 ss havsalt
10 ss  sesamfrø
17-18 dl lunket vann
5 g fersk gjær
ca 200 g  siktet spelt eller siktet hvete til utbaking

( jeg brukte litt tørrgjær denne gangen )

Bland alt det tørre, knus gjerne sesamfrøene litt. hvis du bruker fersk gjær løser du opp den i litt av vannet.

Bland alt godt sammen.  legg over plast eller lokk og la det heve i minst åtte timer. Ja det er lenge men det blir BEST!

Ha deigen i tre smurte brødformer

sett inn i KALD ovne og sett den på 200 grader ( ikke varmluft )

stek i ca 90 minutter

og BAM ! så har du verdens beste brød !






1 kommentar: