lørdag 28. juni 2014

Takknemlighet, Oprah Og Lady GaGa

Noen ganger er det deilig at noen kan inspirere deg til et bedre liv eller en bedre hverdag, det må jeg si.

Jeg husker i slutten av 90årene at jeg satt og så på Oprah Winfrey på tv, hvor hun hadde en takknemlighetsdagbok hvor hun skrev ned fem ting hun var takknemlig for hver dag.

I dag har man facebookoppdateringer med smilefjes og bilder fra syden og "glææædes med rødt i glasset", som viser folks takknemlighet over det gode i livet. Det er vel en form for takknemlighetsdagbok. men mange er ikke så begeistret for denne type gledesutsagn, fordi det kanskje føles som et skjevt bilde av virkeligheten, og kan virke irriterende på mange at man tilsynelatende har et perfekt liv, med trening, nye klær, kjærlighet og glede.

Det jeg fant interessant med Oprahs takknemlighetsdagbok var at jeg helt privat måtte finne ting hver dag og glede meg over. Først var det vanskelig, men etterhvert skiftet perspektive mitt fra å stadig irritere meg over verden, til å lete etter ting jeg satte pris på.

Som oprah selv sier; I think gratitude is the single greatest thing you can do to change your life


MEN jeg må innrømme at folk som hele tiden er positive og har lest " the secret" søttitusen ganger og stadig melder om hvor fantastisk alt er, kan irritere vettet av meg!   holde det for deg selv!, kan jeg tenke da.
 Det er deilig med alle sjatteringer, det føles ikke naturlig at man er overpositiv hele tiden.
Men jeg tror det gjør godt for oss å fokusere på det positive, så absolutt.

Jeg så et intervju med lady Gaga hvor hun fant frem sin takknemlighetsdagbok fra 1997. det er kult.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar