søndag 8. juni 2014

Skvallerkålsaft

Hjemmelaget superfood


For en stund siden dro jeg og min nabo ut på brennesle og skvallerkåltur ved jonsvannet.

Skvallerkål hadde jeg nettopp lært meg om av Tore, fine Tore.

Også laget jeg skvallerkålsaft.  Den blir veldig grønn. Full av c-vitaminer blandt annet.
Skvallerkålen ble innført til norge under middelalderen hvor den blandt annet ble brukt som middel mot gikt. Under andre verdenskrig ble den brukt som matplante.  og den vokser overalt, i store mengder.

Anbefaler og lage juice av epler eller noe annet søtt og blande denne juicen med for å balansere smaken.


SKVALLERKÅLSAFT

2 liter skvallerkål
2 liter vann
saft fra lime/sitron

mos skvallerkål i vann med en stavmikser e.l. tilsett saft fra lime/sitron. sil av.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar