torsdag 24. juli 2014

Å sette seg ned og lytte

Jeg ble så opptatt av Alf Prøysen i dag, så jeg har jo sett og hørt en hel del av hans ting iløpet av dagen, og da så jeg et klipp der Anne-Cath Westly var med. Denne nydelige damen jeg husker fra Barne-tv, med den trygge og gode stemmen.
Så la jeg merke til den fantastiske underfundige humoren hennes, og fikk lyst å vite mer om henne, og fant et nydelig intervju ( det kan du se hvis du trykker HER )
Og jeg må si hun fasinerer meg. Tenk at hun var radikal på radio i sin tid fordi hun skildret samfunnet som var i endring, med mor som gikk ut i jobb og far som stelte hjemme. Det ble rabalder av det.
En dame med sine meningers mot. det liker jeg så godt.

Og når hun snakket om radio, og dette med å høre på en fortelling, så sa hun at det var mange som var så redde for at det ikke skulle slå an. Utenlandsk barne-tv kom jo med en masse lydeffekter og action.
Men hun har hatt trofaste lyttere i alle aldre til enhver tid hun.  Det sier noe om at det finnes folk som kan sette seg ned å lytte, og la seg rive med av en spennende historie, ikke nødvendigvis med en masse action og troll, men om mennesker og hva som skjer i deres virkelighet foreksempel.
Hun har også skrevet flere morsomme kåserier for voksne. Jeg husker spesielt en som het " langt hår", der voksne klaget over en tenåring med langt hår, og hun utbryter; Lagt hår ! Her blir mennesker dårlig behandlet, det er kriger og voldsomme ting skjer, også er dere bekymret fordi han har LANGT HÅR??!!
Det var så deilig for meg å høre en sli utalelse komme fra en voksen dame, jeg elsker henne for det.


og hvis du nå har blitt inspirert til  sette deg ned å lytte så skal du få en liten gave av meg, nemlig en historie av Anne-Cath Westly, som heter  " Brev til marsboer ". Her kommer hun med litt satire, og det er så flott, med den søte stemmen.
sett deg godt til rette og kos deg !

jeg fant flere av hørespillene for barn på spotify så nå skal jeg sitte å lytte litt på Anne-Cath westly og drømme meg inn i hennes verden.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar