tirsdag 25. januar 2011

rimfrost, død og sang.

Jeg er fasinert av døden.
Jeg kom i stemning til å tenke på dette temaet når jeg så rimfrosten i trærne utenfor vinduet mitt.
Fasinasjonen tror jeg har flere årsaker;

Min far var nær døden mange ganger, ikke bare i den forstand at han holdt på å dø, men at han var hos folk når de døde. Det har jeg minner om.
Jeg var med han flere ganger, vi skulle på besøk til folk og når vi kommer frem blir vi møtt av sykebiler og båre med døde mennesker på.

Også hadde jeg en onkel som hørte på skillingsviser. Gamle, triste sanger om folk som dør.
Så dette er et tema jeg kommer til å fortsette å jobbe med tenker jeg.
Jeg laget en forestilling  for litt over et år siden, som het "Døden kler meg", hvor jeg brukte mange av disse gamle visene til onkelen min, pluss at jeg oversatte noen sanger fra engelsk.
Hvilke sanger eller historier har du om døden?

2 kommentarer:

  1. Sterkt Magne...

    Dum Dum Boys "Tyven tyven" har gjort særdeles inntrykk på meg;

    spør ingen ikke noen
    suser i stål i ljåen
    spjærer åpen himmel
    ingen er trygg på engen

    skjærer høsten uten blund
    uten hvile: blind & stum
    snart der så her som lyn
    røver øyenstenen din

    tyven tyven

    finnes ei den bot som bøter
    sønderslitte hjerter
    ei pardon sparer ingen
    hugger ned alle som en

    tyven tyven ...

    SvarSlett
  2. Takk Monica !
    den var fin! den skal jeg sette meg å høre på nå!

    SvarSlett